måndag 25 februari 2013

Måndag

och redogörelse för helgens renovering. Jojo här har målats. På lördagen hade vi hjälp av Johan, Anna och boxern Måns. Vi målade i åtta timmar. Nästan hela salen.


Vi organiserade oss och målade i team. Sebe och Johan stod på ställningen och jag och Anna på golvet. 








Vi fick tips på färghandeln att först rolla på färgen och sedan pensla ut den. Det var mycket effektivt! Vi har valt en ljusgrå kulör som drar åt brunt till väggar och tak. Kapellet har målats två gånger genom tiderna. Orginalfärgen skymtar fram under fönstren där elementen har suttit. Helt otroligt har vi valt en grå kulör så nära orginalfärgen utan att tänka på det! Måste helt enkelt vara rätt val då.

Nymålat till vänster och orginalfärgen
under fönstret.

På söndagen målade jag lite till under läktaren och Sebe spacklade pelarna. Här under ska min keramikbutik vara.




Väldigt roligt att måla när förändringen blir så stor. Men jösses vilka ytor.. Jaja nu ska vi bara måla klart det här varvet och sedan börja om igen!




8 kommentarer:

  1. Heja på!!! det blir så vackert!!!

    kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej
    åh vad fint det kommer bli!!!!! KRAM

    SvaraRadera
  3. Wow, vad ni grejar! Det blir jättefint! Vad kul att ni valt sån färg som originalfärgen - lite extra kul när sånt händer

    SvaraRadera
  4. Va fint det blir

    Men jag avundas er inte.
    Vet hur det är med stora ytor. Vi påbörjade måla vårt stora hus utvändigt i somras....stoooort projekt med stort hus. Hann inte klart så vi har ett hus i två färger i vinter :)

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på. Var kan man köpa gisformar eller skröjbränt martial för att kunna kavla och tex tillverka tallrikar eller skålar som skall se lika dana ut.

    Jag är nämligen inte fått någon flyt på drejningen. Men tänket göra tallrikar och kalva dessa och lägga leran direkt på mallen.

    Lisa från Jämtland

    SvaraRadera
  6. Hej Lisa!
    Jag vet faktiskt inte var man kan hitta just färdiga gipsformar till tallrikar, men jag tycker att vanliga porslinstallrikar/skålar passar utmärkt. De finns ju dessutom att fynda för en billig peng på närmaste loppis. Köp fler av samma sort, plasta, kavla ut lera och lägg i. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Vilken underbart vacker lokal detta blir, jag målade sonens rum i helgen och tyckte att det räckte, så jag kan bara föreställa mig hur det är att måla detta enorma utrymme, men som sagt, vackert blir det. Lycka till med fortsättningen.

    SvaraRadera
  8. Alltså, den här lokalen är magisk!! Klar jag är glad för er skull att ni har den men jag är ta mig tusan lika mycket avundsjuk också...

    SvaraRadera

01 09 10